proxi
utskriftsversion
Öppet
Lokalen är för tillfället


Allmänt
Nyheter (Arkiv)
Introduktion
Medlemskap
Vägbeskrivning
Öppettider
Galleri
Sponsring
Kontakta oss

Aktiviteter
Data
Datorspel
Rollspel
Lajv
Figurspel
Brädspel
Kortspel

Utbildning

Bokningar

Föreningar
Proxxi/GAM
Ix

Genesis
KAST
SLUG
Terrapico
Världssmedjan
Darkover kampanjen
System Spelsystemet baseras på karaktärssystemet från Deep Dark, en kampanj och ett universum som Imperial Transconglomerated Services har utvecklat. Det i sin tur bygger på White Wolfs varian av Storyteller. Jag hoppas att spelarna vartefter de blir mer och mer insatta i världen ska kunna ta en hel del ansvar för utvecklingen av både berättelsen och världen i sig förutom sina egna karaktärer. Då spelargruppen är ganska stor kommer jag att behöva ta spelare avsides titt som tett och resten av gruppen eller mindre grupper måste klara av att ta ansvar för att spelet inte stannar av trots att jag inte finns i rummet. Det fungerar vanligtvis utmärkt i storytelling och friform men det måste få växa in lite långsamt i kampanjen eftersom många i gruppen är förstagångsspelare och alla utom en är helt obekanta med världen. Såsmåningom ska vi nog kunna bygga upp en rolig fork på Darkovers tidslinje tillsammans.
Spelledare Roos
Roller Alvin Nox
pilot på den demonterade skytteln
medlem av närskyddsstyrkan
håller hårt i sitt prickskyttegevär
oväntad god kontroll på sina tankar

Alfred Duffel
terraformeringsingenjör
har satt i sig nanon från ett helt colonization seed
funderar på att starta en kedja av vulkaner längs ekvatorn
rider gärna baklänges

Charles Payne
kvartermästare
är försvunnen (vilket alla tycks ha glömt)
mästare på logistik

Kirean Windu
ingenjör
irländare med hett temprament
pratar hällre än vackert

Mara
assistent till läkaren
del av närskyddsstyrkan
uppmärksam typ

Löjtnant Crux
marinsoldat
enda kvinna bland de som kom i kapslarna
har en juste kanon i hölstret

5A729C1103BF1732
aka saruman
nanotekniker
anakronistisk gamling i en 13-årings kropp
använder faktiskt papper!
kan faktiskt skriva!
skriver faktiskt på tangentbort!
gillar reglementen

John White
geolog
ibland är han en häst
verkar ha utveklat kroniskt illamående
verkar ha någon form av kontakt med den infödda adelsdamen

Hj Vooram
ambassadör
självsäker typ
har en förvirrad ai i hjärnan
verkar bra på det mästa

Jung
läkare
vad har han egentligen i väskan?
romantiker
skrytmåns

Isac
navigatör
stabil kille
har glömt vad du hette redan innan du berättade det

Gäelle Lanart-Alton
lokal celibritet klädd i väldigt många lager röda kläder
har med sig balklänning på räddningsexpiditioner
har en gigantisk ädelsen runt halsen
...i en silkespåse
...i en läderpåse
Beskrivning

Jag har många gånger tänkt att jag vill spela fram en berättelse på planeten Cottham 5. Fram tills nu har jag dragit mig för att göra våld på MZ Bradleys klassiska SF-värld eftersom jag är ganska dålig på att komma ihåg detaljer som namn på personer och platser. Men saker och ting förändras, jag har insett att även om jag inte kommer att vara Bradley trogen i mångt och mycket är jag nog ändå en ganska väl vald person att förmedla känslan för världen, eftersom jag ändå känner den så väl som jag gör. Dessutom har jag hittat en ganska stor lucka i Darkovers tidslinje, och med författaren borta kan väl jag, lika väl som någon annan, dra igång ett försök att fylla ut det som saknas.

Ah, jag glömmer så lätt att hon skrev de flesta romanerna om darkover innan science fiction och fantasy började distribueras i Sverige, så det kan nog behövas en kort sammanfattning. De första böckerna kom på 50-talet och var SF med fantasyinslag. Berättelserna handlade om hur kulturen i Jordimperiet krockar med den på Cottman 5, eller Darkover som invånarna själv kallar den. Planeten är en kall och ogästvänlig planet med bara en liten beboelig yta och kollonerades av misstag då ett av de första kolloniskeppen från Jorden kommit ur kurs och nödlandar. Kontakten med resten av mänskligheten bröts och spillran på Darkover utvecklas i en helt annan riktning än resten av imperiet. När planeten väl upptäcks finns det ett stabilt feudalsystem som leds av sju familjer. Efter att ha fått in gener från ickemänskliga arter på planeten besitter de ett par förmågor som andra saknar. I kraft av dem besitter de också makten över planeten.

Vår kampanj börjar innan planeten blir återupptäckt. Ja, egentligen skiljer sig tidslinjen på Jorden sig ifrån MZ Bradleys långt tidigare. Det blir inget egentligt imperium, utan mänskligheten har spridit sig till nya planeter med egna nationer, idéer och fraktioner. Motsvarigheten till FN har dock skickat iväg ett av de första skeppen med IED (information/entropy drive) vilken medger destruktiv duplicering av materia på andra platser i universum, och därmed möjlighet att färdas snabbare än ljuset. Tekniken visar sig dock inte vara helt pålitlig och när licenserna till nanoteknologin i navigationssystemet tappar kontakten med sin licensserver blir besättningen tvingad att vidta desperata åtgärder. De tvingas göra 1738 hopp i både tid och rymd utan att veta varken var eller när de landar innan de får en bebodd planet i sikte. Det är Darkover strax efter the ages of chaos, i slutet av den av Bradley mindre behandlade eran 100 kingdoms.

Besättningen delas i två halvor då hälften ger sig av i de sista fungerande räddningskapslarna och resten blir tvugna att krashlanda skeppet eftersom det bara är designat för att docka i omloppsbana och landningsskytteln är demonterad för att överhuvudtaget få igång IED-drivten efter licenshaveriet. Spelarnas karaktärer är de som kom undan i kapslarna samt en lokal adelsdam som lett en räddningskaravan upp i bergen.

Är du intresserad av att vara med kan du bara dyka upp på Proxxi en tisdageftermiddag vid femtiden så pratar vi igenom din roll i historien.



© 2001-2010 Proxxi